29/04/2025
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Tydzień Jakości Kształcenia – środa

Czy roboty zabiorą nam pracę?

godz. 11.00 – 12.00

on-line, MS Teams

PROWADZĄCY: dr Piotr Łuczuk, Wydział Teologiczny

Nadejście ery robotów zapowiadano od dawna. W Polsce czynili to na kartach swoich powieści i opowiadań Stanisław Lem oraz Janusz Zajdel, za granicą był to z kolei Philip K. Dick nazywany przez współczesnych „Dostojewskim Science-Fiction” oraz Isaac Asimov. Z biegiem czasu okazało się, że wizje przyszłości z ich książek coraz bardziej przypominają teraźniejszość, w której żyjemy. Jeśli idea funkcjonujących obok człowieka robotów wydaje się zbyt abstrakcyjna, radzę zastanowić się, czy przypadkiem tego typu maszyny nie znajdują się już w naszych domach. O ile robot kuchenny tak naprawdę z robotem ma raczej niewiele wspólnego, o tyle proces automatyzacji w domowym zaciszu wspierają zdobywające coraz większą popularność roboty sprzątające, smart telewizory, współpracujące z aplikacjami w telefonach ekspresy do kawy, a producenci już kreślą wizję inteligentnych lodówek, które połączone z Internetem będą w stanie same uzupełniać brakujące zapasy. Co ciekawe część z opisanych tu rozwiązań już funkcjonuje w niektórych domach. Wiele osób na postępującą robotyzację i automatyzację miejsc pracy nie patrzy jednak wyłącznie w samych superlatywach. Pojawia się obawa o to, że robot będzie mógł zastąpić człowieka i pozbawić go pracy. Spróbujmy zatem przyjrzeć się bliżej szansom i zagrożeniom związanym z rozwojem nowych technologii, automatyzacji miejsc pracy i perspektyw na najbliższe lata.

 Analitycy Światowego Forum Ekonomicznego w Davos „Future of Jobs Survey 2020” sugerowali, że w ciągu najbliższych 5-10 lat w związku z procesami automatyzacji mogą zniknąć dość popularne zawody. Czy ich przewidywania okazały się prawdziwe? Czy rzeczywiście mamy powody do obaw?

 

 

Współczesne wyzwania dla progresywnej metodologii

godz. 11.30

on-line, MS Teams

PROWADZĄCY: prof. ucz. dr hab. Tomasz Korczyński, Wydział Społeczno-Ekonomiczny

Zmiany społeczne dokonujące się w okresie cyfrowej Rewolucji 4.0 zmuszają badaczy nauk społecznych do paradygmatycznych zmian metodologicznych i teoretycznych, w tym słownika swojego fachu. Narzędzia modernistyczne stały się archaiczne względem progresywnych wyzwań XXI wieku. Socjolodzy stanęli zatem przed ogromnym wyzwaniem. Jako aktywni obserwatorzy działań społecznych oraz zmian społecznych muszą posiadać adekwatne sposoby uchwycenia kulturowych przełomów XXI wieku, a zatem nie mogą już opierać swoich narzędzi i utrzymywać swych warsztatów w duchu zakończonej przed laty epoki Nowoczesności. W czasie warsztatu będziemy dyskutować, w jaki sposób konceptualizować i operacjonalizować dzisiaj nowe zjawiska społeczno-kulturowe.

 

 

Małżeństwo – między tradycją a nowoczesnością

godz. 13.15 – 14.45

spotkanie stacjonarne, kampus Wóycickiego

PROWADZĄCY: ks. dr Wojciech Kućko, Wydział Studiów nad Rodziną

Głównym celem spotkania będzie przygotowanie plakatu promującego tradycyjny i jednocześnie nowoczesny model małżeństwa. W części teoretycznej zostaną omówione wybrane dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego, obrazujące zmniejszającą się liczbę zawieranych małżeństw. W części ćwiczeniowej zostanie podjęta próba diagnozy przyczyn i konsekwencji obecnej sytuacji, a także odpowiedzi na pytanie, co można zrobić w różnych przestrzeniach życia społecznego, by instytucja małżeństwa nie stała się reliktem przeszłości, a była postrzegana jako piękna propozycja rozwoju życia osobistego i rodzinnego. Uczestnicy będą zaproszeni do wykonania za pomocą narzędzi online plakatu promującego małżeństwo.

 

Wpływ emocji na środowisko pracy ze studentem

godz. 14.30 – 15.30

on-line, MS Teams

PROWADZĄCY: dr Bartłomiej Swebodziński, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej

Reakcje emocjonalne pojawiają się wszędzie, a są szczególnie widoczne m.in. podczas pracy edukacyjnej. Do ich generowania dochodzi łatwo. A gdy już powstaną, to łatwo się rozlewają na inne bodźce środowiska – czy to fizycznego, czy też społecznego. Dotyczy to przyjemnych, ale i awersyjnych dla studenta sytuacji. Za takie zjawiska odpowiadają ściśle określone pętle neuronowe w naszym mózgowiu, co potwierdza ich konstytuowanie się. Dlatego wymaga to od nauczyciela świadomej i odpowiedzialnej pracy ze studentem.

 

18/10/2023 Cały dzień

Organizator

Dział Innowacji Dydaktycznych, Szkoleń i Jakości Kształcenia