Uczestnicy warsztatu dowiedzą się m.in.: – w jaki sposób aktywizować studentów podczas pracy zdalnej, – jakiego rodzaju narzędzia warto stosować, aby nauczanie na odległość było efektywne – jakiego rodzaju kompetencje warto rozwijać, aby po ustaniu pandemii nauczanie zdalne mogło dalej wspierać nauczanie stacjonarne.
Kard. Stefan Wyszyński a świat akademicki. Kontekst historyczny
godz. 12.00
PROWADZĄCY: ks. prof. Artur Wysocki, ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, prof. Paweł Skibiński, Wydział Społeczno-Ekonomiczny,
MIĘDZYNARODOWE CENTRUM BADAWCZO-DYDAKTYCZNE KATOLICKIEJ NAUKI SPOŁECZNEJ
Pierwsze z seminariów poświęcone nauczaniu Kard. Stefana Wyszyńskiego w odniesieniu do świata kultury, w tym świata akademickiego, organizowane przez Centrum Katolickiej Nauki Społecznej na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym. Wprowadzająca prelekcja zostanie wygłoszona przez prof. Pawła Skibińskiego, a następnie odbędzie się dyskusja w gronie panelistów. Na koniec będzie możliwość zadawania pytań przez osoby przysłuchujące się spotkaniu przez Internet.
Głos jest podstawowym narzędziem pracy wykładowcy. Należy o niego dbać i ciągle nad nim pracować, by utrzymać go w pełnej wydolności. Podstawowy zestaw ćwiczeń związanych z oddechem, fonacją i artykulacją przekazany podczas spotkania podpowie, jak samodzielnie nie tylko dbać o głos, ale i nad nim panować.
Spróbuję krótko opowiedzieć na czym, według neurofizjologów, polegają wymienione w tytule procesy. Opowiem o naturalnej ciekawości i innych motywacjach uczenia się, a także o tym, jak organizm używa mechanizmu selektywnej uwagi do zapobieżenia przeciążeniu nieistotną informacją, oraz o różnych rodzajach pamięci. A także, jak ważne jest stworzenie tak zwanej „siatki pojęciowej” dla głębszego zrozumienia tego, czego się nauczyliśmy.
Program One Note służy do prowadzenia własnych notatek jak i dzielenia się nimi z pozostałymi osobami w trybie rzeczywistym. Można go wykorzystywać do prowadzenia zajęć zdalnych podłączonych do zespołu na komunikatorze MS teams. W prezentacji postaram się przybliżyć podstawowe funkcje jak i ciekawe narzędzia programu. Przedstawię jak tworzyć notatki synchronizowane z zespołem na MS Teams, w jaki sposób kontrolować edycję notatek oraz jak zarządzać utworzonymi notesami. Pokaże również jak wprowadzać wyrażenia matematyczne i jak importować notatki/artykuły/prezentacje w formacie pdf.
Czy uniwersytet powinien być miejscem jedynie współzawodnictwa i myślenia o karierze? Jak pogodzić własne ambicje i różnorodność możliwości poszczególnych osób? Dlaczego należy zważać na nierówne szanse? Czy braterstwo to tylko postawa chrześcijańskich wykładowców i studentów? Takie (i inne) pytania staną się przedmiotem rozważań w ramach Tygodnia Jakości Kształcenia UKSW. Głównym celem proponowanego seminarium jest podjęcie aktualnego w nauczaniu papieża Franciszka tematu braterstwa i próba oceny, czy i w jaki sposób możliwe jest urzeczywistnianie tej postawy w środowisku uniwersyteckim. Relacje międzyludzkie między osobami pracującymi, studiującymi i prowadzącymi różne aktywności badawcze i naukowe są ważnym wyzwaniem w perspektywie budowania społeczności, określanej od wieków mianem universitas. Przedmiotem dyskusji będzie pytanie, na ile i czy w ogóle można mówić o braterstwie w świecie nauki i administracji szkolnictwa wyższego. W tym kontekście zostaną przywołane najważniejsze koncepcje braterstwa, opisywane w historii myśli ludzkiej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki braterstwa w optyce chrześcijańskiej.
Spotkanie będzie dotyczyło problemów komunikacyjnych, jakie pojawiają się w sytuacji kształcenia w trybie zdalnym. W centrum rozważań znajdą się nie tyle kwestie techniczne, ile wynikające z nich wyzwania komunikacyjne, takie jak m.in.: budowanie kontaktu w świecie wirtualnym, aktywizowanie odbiorcy i wpływanie na niego, zakres ujawniania danych o nadawcy, sposób konstruowania komunikatu w edukacji zdalnej. Wystąpienie będzie miało charakter praktycznej pogadanki z elementami dyskusji, a przedstawione zostaną rozwiązania oparte na doświadczeniach pracowników Wydziału Nauk Humanistycznych UKSW.
Podczas spotkania zaprezentowane zostaną możliwości dbałości o swoją sprawność fizyczną i zdrowie. Odpowiem na pytania, jak nie stracić kondycji będąc stale przypiętym do komputera, jakie łatwe i skuteczne formy ruchu możemy uprawiać, jak dbać o utrzymanie dobrej figury (żeby nie tyć), jak dbać o kręgosłup, jak się relaksować. Poruszę również zagadnienia szeroko rozumianej profilaktyki zdrowotnej, w tym powiem o budowaniu odporności.
Przedstawienie wyników badań przeprowadzonych w projekcie The Unteachables 2018-2020 pokazującego skuteczne techniki uczenia się w relacji z codzienną praktyką młodzieży. Wyniki badań w szkołach partnerskich (n=341) wskazują na często stosowane mało efektywne przez młodzież techniki. Różnice te zostaną zwizualizowane podczas warsztatu przy użyciu narzędzia chmurowego – platformy canva, platformy o bardzo dużym potencjale. Zajęcia będą dotyczyły przedstawienia głównych możliwości tej platformy, a od strony praktycznej na podstawie infografik tematycznych m.in. dotyczących skutecznych strategii uczenia się. Taki typ prezentacji danych w formie wizualnie atrakcyjnego a merytorycznie podsumowującego dokumentu, może być przydatnym narzędziem dla wykładowców oraz studentów.
Technologia cyfrowa umożliwia znacznie więcej niż tylko prowadzenie zajęć online. Pozwala na tworzenie materiałów, które można wykorzystać wielokrotnie i – jak z klocków – budować z nich różne kursy, w zależności od potrzeb. Olbrzymia popularność – i skuteczność – platform do samodzielnej nauki typu MOOC nie powinna umknąć uwadze uniwersytetów. W czasie warsztatu pokażę, jak zacząć tworzenie materiałów edukacyjnych – w tym wideo i audio. Mając bardzo ograniczony budżet dobierzemy sprzęt i oprogramowanie i zaczniemy nagrywać kurs w jakości porównywalnej z profesjonalnymi kursami online.
Szkolenie ma na celu prezentację kilku dobrych praktyk obsługi platformy Moodle, szczególnie przydatnych w zarządzaniu złożonymi i mocno interaktywnymi kursami. Zostaną poruszone następujące zagadnienia: testy i operowanie dużymi pulami pytań, ograniczanie dostępu w zależności od wyniku poprzednich aktywności, zarządzanie dziennikiem ocen, praca z grupami
O tym czy 5+5 może być czasem równe 7, o zastosowaniach arytmetyki modularnej w kryptografii oraz o innych matematycznych metodach zabezpieczania danych w sieciach komputerowych
godz. 16.00
PROWADZĄCY: dr hab. Mirosław Kurkowski, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych
Do ochrony danych w sieciach i systemach komputerowych stosowane są obecnie nowoczesne systemy obliczeniowe. Na wykładzie przedstawione będą przystępnie ich przykłady, własności oraz zastosowania. Pokazana i przedyskutowana zostanie moc kryptograficzna stosowanych dzisiaj szyfrów. Zaprezentowany również będzie atak na tzw. zabezpieczający protokół kryptograficzny i inne techniki stosowane przez współczesnych przestępców komputerowych.
Przez ponad 60 lat od podpisania traktatów Rzymskich w roku 1957 postępował rozpoczęty już tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej proces coraz silniejszej integracji początkowo Europy zachodniej następnie także południowej i wschodniej w myśl załączonej do tychże traktatów preambuły będącej wkładem w tężę, jednego z ojców założycieli Unii Europejskiej Jeana Monneta. W myśl tego sposobu myślenia subsekwentnie postępujące procesy integracyjne miały w założeniu stworzyć ramy do coraz ściślejszej unii tworzących je państw członkowskich z nadzieją że uda się stworzyć ponadnarodową wspólnotę Europejczyków. Jak sam Monnet stwierdzał po latach w swoich pamiętnikach, chodziło o wybudowanie wspólnoty obywateli a nie państw narodowych.
Wydaje się ,iż uniwersalizm tego myślenia o europejskim obywatelstwie, a także o wspólnej wynikającej z poczucia wspólnoty tożsamości jest wciąż ideałem dalekim i trudnym do realizacji. Na przeszkodzie zaś do jego wcielenia leży szeroko rozumiana kultura jako przysłowiowa kotwica identyfikacji wspólnotowych.
W swoim wystąpieniu pragnę zwrócić uwagę na trudne do przekroczenia granice takiego sposobu myślenia o integracji wspólnoty europejskiej, zwłaszcza, iż procesy unifikacyjne miały i dalej mają przede wszystkim charakter instytucjonalny. Potrzebne jest przesunięcie wysiłków badawczych skoncentrowanych na studiowaniu procesów politycznych i prawnych na rzecz zwrócenia uwagi na jakość i efektywność kulturowych procesów tworzących europejskie społeczeństwo, zarazem na próbie odpowiedzi na ograniczenia takiego myślenia o Europie i jej obywatelach. W swoim wystąpieniu pragnę pokazać to co można by roboczo było nazwać kulturowymi limitami integracji europejskiej a nawiązując do swojego doświadczenia dydaktyka, wykładowcy, aktywnie pracującego w zagranicznych ośrodkach akademickich, także zwrócić uwagę na marginalizowaną cały czas moim zdaniem rolę edukacji jako narzędzia tworzenia szerszych identyfikacji wspólnotowych.
Badania pokazują, że uwagę słuchacza można utrzymać przez około 15-20 minut, a zajęcia dydaktyczne trwają półtorej godziny. Co zrobić, żeby pomóc studentom skoncentrować się na zajęciach, by skorzystali jak najwięcej? Jak przyciągnąć uwagę odbiorców? Jak sprowokować zainteresowanie i skupienie uczestników wykładów/wystąpień? Jak zaangażować odbiorców do aktywności? Jak zwiększyć skuteczność swoich wykładów/wystąpień? Podczas warsztatu zastanowimy się nad tym, w jaki sposób proste narzędzia komunikacji mogą pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami pojawiającymi się podczas wystąpień publicznych. Poznamy proste metody komunikacji, które pomogą zwiększyć skuteczność zrozumienia i zapamiętania informacji przez odbiorców (studentów i nie tylko).
Materiały dydaktyczne tworzone przez wykładowców i studentów pozwalają im na samodzielne przygotowywanie się do zajęć czy egzaminów. Co jednak z potrzebami studentów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami? Czasem wystarczy spróbować w inny sposób przekazać studentom materiały, by mogli oni samodzielnie przygotować się do zajęć. W ramach przygotowanego wystąpienie opowiem o narzędziach i funkcji „Dostępności” systemów komputerowych, a także o metodach tworzenia materiałów dostępnymi dla szerszego grona odbiorców.
W dydaktyce języków klasycznych metoda projektowa nie jest docenianym sposobem organizacji zajęć. Prowadzenie lektoratu jest jeszcze trudniejsze w warunkach pracy zdalnej. W historycznym semestrze letnim 2019/2020, naznaczonym gwałtownym przejściem na nauczanie zdalne, realizacja wspólnego projektu w ramach zajęć z języka łacińskiego dla studentów I roku historii sztuki okazała się być dobrą odpowiedzią na nowe wyzwania.”
Formy aktywnego studiowania
W ramach wykładu zostaną zaprezentowane formy aktywnego studiowania wśród, których należy wymienić m.in.:
– aktywność w kołach naukowych;
– działalność w organizacjach studenckich;
– mobilność studencką;
– Indywidualną Organizację Studiów;
Zapraszam serdecznie do udziału w wykładzie!
Trudne rozmowy
godz. 11.00
PROWADZĄCY: dr Maciej Ciechomski, Wydział Nauk Pedagogicznych
Każdy z nas znajduje się czasami w sytuacji, kiedy musi przeprowadzić trudną rozmowę: ze studentem, innym wykładowcą, przełożonym. Trudności w rozmowie mogą wynikać np. z agresji rozmówcy, przymusu, manipulacji, krytyki. Szczególnie w sytuacji pandemii i edukacji zdalnej możemy doświadczać zaskakujących dla nas sytuacji. Może warto się na nie przygotować?
Ten warsztat przeznaczony jest dla osób, które chcą wybrać metodę rozmowy bezpieczną, a jednocześnie łagodną (pozbawioną agresji) i rzeczową. W czasie spotkania przedstawię Państwu wskazówki dotyczące prowadzenia trudnych rozmów oparte na wiedzy psychologicznej oraz praktycznych doświadczeniach mediatora sądowego.
Na zajęciach chciałbym pokazać sprawdzone procedury dotyczące rozwiązywania trudnych sytuacji na drodze dialogu oraz zaprezentować techniki komunikacyjne: zadawania pytań, sądowania, używania empatii oraz urealniania oczekiwań rozmówcy oraz obrony własnych granic.
Do zobaczenia!