Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia
Zarządzenie Nr 54/2022 Rektora UKSW z dn. 29.06.2022 w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia i jego doskonalenia na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Zgodnie z obowiązkami nałożonymi na społeczność akademicką wynikającymi z postanowień Deklaracji Bolońskiej oraz w trosce o stałe podnoszenie jakości kształcenia oraz umacnianie pozycji Uniwersytetu w obszarze szkolnictwa wyższego, na podstawie art. 23 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.) oraz § 25 ust. 2 pkt 3 lit. c Statutu Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w związku z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2021 r., poz. 661), zarządza się, co następuje:
PLANOWANIE
PRZYGOTOWANIE OFERTY DYDAKTYCZNEJ
• Opracowanie sylwetki absolwenta z udziałem przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego.
• Przygotowanie programu studiów i efektów uczenia się.
• Przygotowanie kart opisu przedmiotów.
• Przygotowanie programu praktyk studenckich (opcjonalnie dla studiów o profilu ogólnoakademickim
REALIZACJA
REALIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
• Rekrutacja kandydatów na studia.
• Organizacja procesu dydaktycznego.
• Organizacja praktyk studenckich.
• Dyplomowanie.
• Rekrutacja pracowników dydaktycznych.
• Zabezpieczenie infrastruktury i pomocy dydaktycznych.
• Realizacja programu Erasmus Plus.
WERYFIKACJA
OCENA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
• Analiza wyników kształcenia, w tym dyplomowania.
• Ocena procesu dydaktycznego przez interesariuszy wewn.
• Ocena praktyk studenckich przez studentów i przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego.
DOSKONALENIE
DOSKONALENIE OFERTY
I PROCESU DYDAKTYCZNEGO
• Analiza ciągła potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego.
• Analiza zawodowych losów absolwentów.
• Doskonalenie procesu dydaktycznego na podstawie wniosków i analiz z jego oceny.
• Eliminacja zjawisk niepożądanych.
• Publiczny dostęp do informacji.
• Komunikacja w organizacji.
• Analiza zasobów Uczelni.
§ 1.
- Zarządzenie określa Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia, zwany dalej „WSZJK”, zawierający opis działań na rzecz doskonalenia programów studiów oraz zapewniania jakości kształcenia.
- Zarządzenie odnosi się do studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich i określa:
1) zasady powoływania podmiotów odpowiedzialnych za jakość kształcenia w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, zwanym dalej „UKSW”, „Uczelnią” albo „Uniwersytetem”;
2) rodzaj działań i narzędzi podejmowanych w zakresie polityki jakości, projektowania, zatwierdzania, monitorowania, przeglądu i doskonalenia programów studiów;
3) cele WSZJK;
4) procesy i szczegółowy opis procedur zapewniania jakości i doskonalenia procesu kształcenia.
3. Zasady oceny i doskonalenia programów kształcenia w Szkole Doktorskiej określają odrębne przepisy.
§ 2.
1. Cele WSZJK wyznaczone są na podstawie:
1) misji i polityki jakości kształcenia przyjętej w Uczelni;
2) wewnętrznych przepisów prawa UKSW i aktualnej struktury organizacyjnej;
3) kryteriów jakościowych określonych przez instytucje akredytujące jakość kształcenia.
2. Celami ogólnymi WSZJK są:
1) podniesienie skuteczności działań w zakresie jakości kształcenia podejmowanych w związku z realizacją statutowych zadań wszystkich jednostek Uczelni;
2) ciągłe doskonalenie prowadzonych działań oraz e zagwarantowanie powtarzalności ich cech jakościowych;
3) przyjmowanie rozwiązań zapewniających odbiorcom oferty edukacyjnej Uniwersytetu osiąganie możliwie najwyższych wyników kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
4) dostosowanie procesu kształcenia do określonych warunków społecznogospodarczych;
5) zapewnianie dostępności do określonego poziomu kształcenia odpowiednio do możliwości adaptacyjnych oraz związanej z tym opieki, pomocy i świadczeń, dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla studentów z niepełnosprawnością;
6) dostosowywanie metod kształcenia oraz działalności naukowej, do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rozwój pracowni e-learningu;
7) stałe wzmacnianie potencjału badawczego i dydaktycznego w celu rozwoju zawodowego osób biorących udział w procesie kształcenia oraz wzmocnienia pozycji Uniwersytetu na rynku edukacyjnym;
8) dbanie o podmiotowość osób biorących udział w procesie kształcenia, w tym zapewnianie dostępności i otaczanie opieką adekwatną do potrzeb osób z niepełnosprawnością;
9) dbanie o wysoką kulturę jakości kształcenia.
§ 3.
1. Celami szczegółowymi WSZJK są:
1) doskonalenie oferty dydaktycznej oraz programów studiów z uwzględnieniem potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego regionu i kraju;
2) rozwijanie kanałów komunikacji i współpracy z interesariuszami Uczelni;
3) stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia na wszystkich poziomach i formach kształcenia;
4) zapewnienie właściwych warunków realizacji procesu kształcenia wraz z ciągłym ich doskonaleniem;
5) prowadzenie projakościowej polityki rekrutacyjnej na studia poprzez właściwy dobór kryteriów i selektywność kwalifikacji kandydatów, a także wprowadzenie
dodatkowych kryteriów na wybranych kierunkach;
6) zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji pracowników wsparcia procesu kształcenia;
7) prowadzenie projakościowej polityki kadrowej;
8) stałe rozwijanie oferty edukacyjnej Uniwersytetu;
9) zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji i stałego rozwoju kadry dydaktycznej;
10) zwiększenie mobilności osób biorących udział w procesie kształcenia – w kraju i za granicą;
11) kształtowanie postaw projakościowych w środowisku akademickim;
12) prowadzenie właściwej działalności informacyjnej w celu upowszechniania wiedzy na temat jakości kształcenia oraz poziomu wykształcenia absolwentów Uczelni;
13) prowadzenie bazy ekspertów wewnętrznych w zakresie dydaktyki akademickiej.
2. Realizacja celów WSZJK odbywa się poprzez następujące elementy:
1) planowanie;
2) realizacja procesu dydaktycznego;
3) weryfikacja;
4) doskonalenie oferty i procesu dydaktycznego.
3. Elementem WSZJK jest także wypracowywanie, dobór, aktualizacja i doskonalenie instrumentów służących realizacji przyjętych celów i zadań.