
Uroczyste rozpoczęcie Tygodnia Jakości Kształcenia
przez Jego Magnificencję ks. prof. dr hab. Ryszarda Czekalskiego oraz Prorektor ds. studenckich i kształcenia dr hab. prof. ucz. Annę Fidelus
20 X 2025 – PONIEDZIAŁEK
Szkolenia stacjonarne: 10:00 – 15:45 (bud. 23, sala 201)
Szkolenia online: 16:15-18:30 (MsTeams – kod: zh4407s)
10:00 – 12:00
Seminarium dyskusyjne — AI w nauce i dydaktyce: szansa czy zagrożenie?
– prof. ucz. dr hab. Anna Fidelus, ks. prof. ucz. dr hab. Maciej Bała, prof. ucz. dr hab. Agnieszka Szymańska, dr Piotr Łuczuk
Więcej informacji
Seminarium otwierające poświęcone roli AI w nauce i dydaktyce, jej granicom etycznym oraz wyzwaniom regulacyjnym. W rozmowie wezmą udział przedstawiciele różnych dyscyplin (etyka, pedagogika, informatyka, psychologia, medioznawstwo) oraz Samorząd Studentów, poruszając m.in. kwestie odpowiedzialności twórców i użytkowników, bezpieczeństwa danych, wpływu AI na relacje akademickie i dezinformację
12:15 – 13:15
Socjologia wychowania i inne koncepcje dydaktyczne a współczesne podejście do studenta – jak budować skuteczny kontakt akademicki?
— dr Marcin Choczyński
Więcej informacji
Warsztat o tym, jak wiedza z metodyki dydaktycznej może poprawić relacje nauczyciel–student.
13:30 – 14:30
Styl, retoryka i siła słowa: jak mówić i pisać, by być słuchanym i czytanym?
— prof. dr hab. Krzysztof Koehler
Więcej informacji
Warsztaty skierowane są do wszystkich, którzy chcą świadomie i skutecznie posługiwać się językiem w przestrzeni publicznej, edukacyjnej i medialnej. W czasie prelekcji zostaną poruszone kwestie dotyczące wygłaszania wypowiedzi ustnych i pisemnych w formie akademickiej, doskonalenia kultury języka w wystąpieniach ustnych i tekstach pisanych, ćwiczenia świadomego użycia środków językowych dla celów informacyjnych, perswazyjnych i artystycznych. Pojawią się tematy takie jak: słowo mówione vs. słowo pisane. Jak mówić, by brzmieć naturalnie, ale precyzyjnie? Figury retoryczne i ich zastosowanie. Kultura języka a wiarygodność wypowiedzi – język jako wizytówka intelektu i kompetencji. Czego unikać? Jak mówić, by nas słuchano? Konieczność pracy nad stylem własnych wypowiedzi.
14:45 – 15:45
Misje i Uniwersytet. Czy da się to połączyć? Czego nie nauczysz się z podręcznika
— ks. prof. dr hab. Jarosław Różański
Więcej informacji
Misje to nie tylko odległe kontynenty i egotyczne klimaty, ale też intensywna szkoła życia. Na wykładzie zostaną poruszone takie zagadnienia jak: czego uczysz się, kiedy mieszkasz w afrykańskiej wiosce. Jak dogadać się z kimś, kto nie zna Twojego języka. Jak wygląda praca w międzykulturowym świecie i jak te doświadczenia przekładają się na lepsze uczenie się, komunikację i relacje na uczelni. Jak radzić sobie w świecie, w którym wszystko jest inne. Dlaczego warto rozwijać kompetencje międzykulturowe, nawet jeśli nie planujesz wyjazdu. Jak odnaleźć się w świecie, gdzie nasze zasady nie działają. Usłyszysz historie z życia misjonarza czy informacje o zaskakujących afrykańskich językach i innych sposobach myślenia, innym podejściu do języka przez pryzmat misji i spotkań z ludami, którzy myślą zupełnie inaczej niż Europejczycy. Poruszone zostanie zagadnienie udziału misji chrześcijańskich w tworzeniu współczesnego szkolnictwa afrykańskiego – po uniwersytety włącznie. Dowiesz się jak budować porozumienie mimo różnic w komunikacji.
16:15 – 17:15 (online)
Finansowanie badań naukowych w ramach działań Biura Badań Naukowych i Ewaluacji – porady praktyczne
— mgr Jarosław Rokita
Więcej informacji
Podczas wystąpienia zostaną omówione źródła finansowania projektów badawczych: zasady aplikowania o środki na badania finansowane ze środków uczelni jak i źródeł zewnętrznych, zasady i tryb naboru wniosków wewnętrznych oraz zasady aplikowania o finansowanie zewnętrzne. Usłyszymy także o wymaganiach jakie są potrzebne w zakresie obsługi projektów badawczych, organizacji wyjazdów służbowych i zamawiania usług i zakup materiałów oraz aparatury.
17:30 – 18:30 (online)
Techniki krytyki retorycznej w pracy akademickiej
— prof. ucz. dr hab. Dorota Muszytowska
Więcej informacji
Chcesz być skuteczny w dowodzeniu i przekonywaniu? Rozpoznaj najpierw właściwie stan sprawy! Czyli jak w pracy akademickiej wykorzystać teorię Hermogenesa do krytyki i argumentacji?